A program leírása

Opera Nagykövet lehetőségei.

Nagy Mária brácsaművész, Operanagykövet

0630/ 936 2040     

nagy.maria.opera@gmail.com

www.hangszervarazs.hu/operanagykövet

 

Egy díjtalan előadás igénylésének feltételei.

A Magyar Állami Operaház zenekari művész Nagyköveteként egy 35-60 perces gyermekeknek szóló zenés programot ajánlhatok, amely az Intézmény helyszínén vagy a közeli Művelődési Házban kerülhetne megrendezésre, teljesen díjtalanul.

Célunk, hogy a gyermekek saját közegükben találkozhassanak egy olyan operaházi művésszel, aki saját, több évtizedes tapasztalatán keresztül mutatja be egy színház életét, és művészeti tevékenységét.

Az Operaházban és most a felújítás alatt az Erkel színházban megtartott Hangszervarázs és Csengő-bongó, (Varázslatos opera) c. sikeres gyermek program vezetőjeként, szinte napi kapcsolatban vagyok 3 éves korú gyerekektől kezdve a 10-14 éves korúig. Az interaktív, játékos, hangszerekről szóló előadásaimon, melyeket már 35 éve mutatok be országszerte, személyes tapasztalatom, hogy a közönségem milyen érdeklődést tanúsít, milyen személyes igényük merül fel a különböző hangszereken keresztül az opera műfaj iránt.

A program részletes felépítése a nevelők és gyermekek igénye szerint hangsúlyozódhat.

 

Témák, amiről előadnék a tevékenység során:

  • Az opera, mint műfaj és az Operaház épületének csodáinak bemutatása zenekari szemmel. (3-18)
  • Hangszerbemutatás - daltanítással - sok zenével - operai részletek fényében. (3-14)
  • Egy ária megtanulása mozgással kísérve. Egy opera tartalmának meseszerű, rövid elmesélése, video vetítéssel összekötve. (3-14)
  • Az Operaház részletes bemutatása, a ház, a művészetek, műfaj és az előadások tekintetében, vetítés segédletével. (3-100)
  • Egy adott opera születése, történelmi háttere, 1 ária megtanulása, szerepjátékkal eljátszva és összehasonlítva rendezői gondolatvilággal vetítés nyomán. (6-18)
  • Hangszer és operai műfaj bemutató a helyi zenekar, tanári művészeinek bevonásával. (3-18)
  • Zenei hangszeres csoportok (vonósok, fa és rézfúvósok, ütős) bemutatása az operákban, balettekben. (10-14)
  • Milyen szerepe van a zenekarnak mind a balettben és mind az operában. (6-18)

Szeretettel várom a nevelők speciális igényeit is, hogy minél színesebb lehessen az együtt töltött idő és valódi élménnyel gazdagodhassanak a gyermekek.

Viszek magammal programfüzeteket, prospektusokat és szívesen visszalátogatok és egy adott operával, balettel foglalkozhatunk a hangszerek szemszögéből, érdekes részleteket nézhetünk meg és mesélek a kulisszatitkokról.

Továbbá, segítek a nevelőknek, olcsóbb opera és balettelőadások csoportos megtekintésében, melyre az Erkel Színház kitűnő helyszín a kedvező jegyárak miatt.

Szeretettel várom jelentkezésüket programmal kapcsolatos kérdések és időpont egyeztetés céljából telefonon, vagy e-mailben.

Nagyköveti program célja:

Nagyszerű ötletnek tartom az Opera Nagykövetsége cím kezdeményezését, mert ezen

keresztül lehet ebbe a fantasztikus világba a legközelebbről beavatni a következő

nemzedékünket.

Az előadásaimon elsődlegesnek tartom, hogy mindenki a saját bőrén keresztül

szembesüljön olyan pozitív élményekkel, amelyek elvezetik az Operaház falai közé.

Teljes erővel szeretném kihasználni a hangszeres ismereteimet és tanítói vénámat, mert

a közvetlenség hatása mindig maradandóbb az ember számára. A mai világban a

technikát, nem lehet nélkülözni, de szemtől szembeni tapasztalásnak fontosságát

előtérbe szándékozom helyezni.

  • (közös daltanulás ütőhangszeres kíséret bevonásával, mozgással, zenei játékokkal,
  • a már megtanult ária, a hangolt harangok vagy színes hangcsövekkel előadása, karmesteri mutogatás nyomán való megszólaltatásával, hangszeres tudás nélkül szülessen meg,
  • közös színpadi játék az opera mesélésével összekötve, igazi csapatépítő program....)

Mivel már 35 éve van szerencsém pályázatok eredményeként járni az országot, hogy

olyanokhoz is eljuthasson az opera ismerete, akik soha nem láthattak még ennyi csodát, így a

legnagyobb szerencsének érzem, ha be tudtam csatlakozni abba a csapatba, amely az Operaház

vezetése által irányított.

Táborokban, a János vitéz, Háry János, Hamupipőke, Varázsfuvola, Sevillai borbély,

Szöktetés a szerájból, Figaro házassága operáinak rövidített változatát már bemutattuk.

Az én irányelvem, hogy a legkisebbeknél kell elkezdeni tudatosan, de akár észrevétlenül is, az

operát tartalmazó infúzió bekötését, és erre építve lehet természetes igényüket kiépíteni az

opera műfaj további fejlesztésére.

 

Óvodások részére

 

Téma: Hangszerbemutatás - daltanítással - sok rövid zenével - operai részletek fényében.

„Hogy érezheti jól magát mindenki egy előadáson.”

Szituáció: 3 -7 éves gyerekeknek szóló előadás

Rendelkezésre álló eszközök: fekete estélyi ruha, gyerek ütőhangszerek (dob, csörgődob,

claves, trianqulum, kasztanyetták, csörgők,) gitár, hegedű (brácsa) - és tartozékok

(karmesterpálca, gyanta, vonó, hangvilla, sordino), kotta, kottatartó, RÖFI báb, Pingvin

Metronom, készíthető ütőhangszerek (6-8db), Varázsfuvola: Éjkirálynő – fekete fátyol,

vidám Papageno kalap, színező lap-kotta

Az előadás célja: A gyermekek kíváncsiságának felkeltése az Operaház, mint épület és az

opera, mint műfaj iránt, a művész és közönség kölcsönös tiszteletadásának formájának

megtanítása, a zenekari művészek öltözékének és hangszereinek megismertetése.

A program felépítése: A közönség mozgásigénye, figyelési képességétől függően

változik. Amilyen egyszerűnek tűnik az óvodásokkal való foglalkozás, annyira nehéz is,

hiszen náluk kritikusabb társaságot nehéz elképzelni. Itt nincs udvariaskodás, jólnevelt,

feltűnésmentes szundikálás – igaz, a lelkesedés kifejezése sem korlátozódik a tapsra.

A pedagógiai koncepció: Több érzékszervet egyszerre bevonva irányítom úgy a gyerekek

figyelmét, hogy minden percben kellemes hatások érhessék, rengeteg új

információhalmazzal együtt, amelyekből az eddigi tudásukkal összekapcsolva el tudjanak

tárolni, anélkül, hogy megerőltetőnek éreznék. (pl: Dino-szor-Dino-szor-Dino-Sordino, claves –

Klára vesz. hurok-cipőfűző --- húrok, amik a hangszeren megpengethetőek...)

A Hangszervarázs interaktív színház - opera és hangszerismertető előadás gyermek nyelvezetű, óvodás és kisiskolás korú gyermekek részére. A leírtak csak irányadóak, mert mindig a csoport mozgásigénye, és figyelési képességétől függ a program felépítése és hossza, ami 35-45 perc.

VÁZLATA:

  • Az Operaház, mint épület és a műfaj ismertetése,
  • A színházi köszönés megtanítása, 
  • Ruhabemutató,
  • Hangszerről szóló dal megtanítása gitár és a gyerekek ütős hangszeren való közreműködésével,
  • A hegedű és a vonó részei és tartozékai (vonó, gyanta, hangvilla, sordino) mozgásos feladatokkal tarkítva, rövid zenei részletekkel színesítve. (Helyben járás – vonóváltással, vonatozás, mese, szundikálás,)
  • Röfi Úrral való ritmusjáték,
  • A metronómmal való találkozás,
  • Komolyzenei közönséggé avatás, ¾-es mozgatás, tornázás, táncolás,
  • A zenész és a közönség viszonya a koncerteken,
  • Országos színező verseny,
  • Színházi elköszönés. 

 

Kisiskolások részére

Téma: Egy ária megtanulása mozgással kísérve.

Egy opera tartalmának meseszerű, rövid elmesélése, video vetítéssel összekötve.

pl:Mozart: Varázsfuvola - Parázsfuvolácska

 

Szituáció: 7 - 10 éves gyerekeknek szóló előadás

Rendelkezésre álló eszközök: Fekete estélyi ruha, egy fuvola-fájf, a szereposztás és a

megtanulandó dal kottája, számozott és színes harangok, számozott - színes kotta, mágnes

tábla - képekkel /szereplők képeivel és nevükkel/. Parázsfuvolácska előadás rendezői

szemmel, videó felvétel, vetítővászon, projektor.

Pedagógiai koncepció: A gyerekek csoportos mozgással és játékokkal tanulnak meg egy dalt,

amely utat mutat ehhez a csodálatos muzsikához, dalanyaghoz. Többféle játékot, eszközt

vonok be a hangulatos koncentrálást igénylő daltanulásba. (légycsapó, bablabda,

ütőhangszerek, tűz-víz játék) Közös zenei élményben lehet részük, hiszen Kodály országában

nincs nagyobb jutalom, mint, hogy együtt vidám dalt, játékos kísérettel énekelhessenek.

 

Felső tagozatosok részére

 

Téma: Az Operaház részletes bemutatása, a ház, a művészetek, műfaj és az előadások,

tekintetében vetítés segédletével. (esetleg az Operaházban való körbevezetés)

Szituáció: 10 - 14 éves gyerekeknek mutatom be a művészetek templomát.

Rendelkezésre álló eszközök: fekete estélyi ruha, Pingvin Metronóm, számozott és színes harangok, számozott – színes kotta, vetítés. (videó felvétel, vetítővászon, projektor)

Pedagógiai koncepció: Ha az Operaháznak a szépsége megérint valakit, akkor nem tud

menekülni, azt látni szeretné máskor és többet is. A műfajon keresztül, a hangszerek

segítségével kívánom behálózni a közönségem, akik ámulatba ejtésével törekszem arra, hogy

az érdeklődésüket felkeltsem mind az épület, mind a benne rejlő műfaj iránt.

 

Gimnazisták részére

 

Téma: Egy adott opera születése, történelmi háttere, egy ária megtanulása,

szerepjátékkal eljátszva és összehasonlítva rendezői gondolatvilággal a vetítés nyomán.

Pl: Mozart: Varázsfuvola

Szituáció: 14 - 18 éves gyerekeknek szóló előadás

Rendelkezésre álló eszközök: Fekete estélyi ruha, egy fuvola, a szereplők jelképes jelmeze, a

”mese” szövege interaktív előadáshoz, mesekönyv, a dal kottája, számozott és színes

harangok, számozott - színes kotta. Papageno sípja, mágnes tábla - képekkel /szereplők

képeivel és nevükkel/ A szereplőkhöz kötődő jelzés értékű jelmezek. Több Varázsfuvola

előadás rendezői szemmel, vetítés. videó felvétel, vetítővászon, projektor.

Pedagógiai koncepció: Az emberéltető ereje a tanulás, amely hatékonyságát különböző

érzékszervek bekapcsolásával növelhetjük. Minél több pozitív élményt, szórakozást teszünk

be a folyamatba, annál hosszabb ideig emlékezünk a megszerzett javainkra, így interaktívan

szeretném bevonni a bemutatóba a nézőket, bármilyen korosztályúak.